Her kan du få kurs
Vi anbefaler internkurs der du holder til
Sender du noen få ansatte på kurs, vil kunnskapen de får i begrenset grad bli overført til de andre i bedriften. Flytter vi kurset inn i din bedrift, kan flere i bedriften delta på kurset og til en langt rimelige kostnad pr. hode. Flere får tilgang på kunnskapen, det er lettere å stille spørsmål og diskutere ulike temaer din bedrift lurer på.
Internkurs gir vesentlig høyere utbytte en eksterne kurs.
Vi anbefaler internkurs og vi tilbyr slike kurs over hele landet. Kurset kan også gjennomføres via videolink.
Kurs i prosjektsalg nye boliger
Dette kurset er spesielt tilpasset dere som bygger flere boliger på en gang, og selger boligene før de er ferdig bygget. Det kan være alt fra noen få boliger til store prosjekter med hundrevis av boliger.
I slike prosjekter blir ofte mange parter involvert, flere kontrakter som skal inngås, og alt må settes opp på en slik måte at dersom det oppstår konflikt har dere klare regler som fordeler ansvar og plikter for alle involverte.
Vi tar utgangspunkt i reglene i Bustadoppføringslova og NS 8417 / NS 8415, og legger til reglene som er tatt inn i Byggeblankett 3427 til Norsk Standard. Dette er ikke en standard vi anbefaler brukt i slike prosjekter, men vi ser at mange bruker den og kommenterer den på kurset.
Temaer som dekkes på kurset
Generell innledning
Overordnet perspektiv på en normal prosjektorganisering, og de behov for regler organiseringen utløser.
Overordnet perspektiv på forholdet mellom Bustadoppføringslova og NS 8417 og NS 8415.
Sondringen leveransebeskrivelsen, prosjektering og utførelse
Utførelsesentreprise eller totalentreprise
Entreprenørens omsorgsforpliktelse
Forbrukerens leveringsforpliktelse
Tilvalg
Betaling
Annen medvirkning
Utbyggers leveringsforpliktelse
Utbyggers prosjektering
Utbyggers utføring
Entreprenørens leveringsforpliktelse
Entreprenørens eventuelle prosjektering
Entreprenørens utføring
Tilvalg
Annen medvirkning
Gjennomføring av prosjektet, arbeidene mm
Forsikring og garanti i alle ledd
Tilvalgsprosessen
Møter
Lojalitet og samarbeid
Helse, miljø og sikkerhet
Endringer og varslingsreglene
Forbrukerens endringskompetanse
Tilvalgsprosessen
Utbyggers plikt til å utføre endringer
Entreprenørens plikt til å utføre endringer
Varslingsreglene
Vederlagsjusteringen
Vederlag og betaling
Forbrukerens betaling, fakturering a-konto, § 47 garanti
Utbyggers betaling til entreprenør, fast pris, fakturering a-konto
Innestående
Sluttfaktura
Endringer og tillegg
Overtakelse
Forberedelsene til overtakelse
Overtakelsesforretningen og overtakelsesprotokoll
Reklamasjon og mangler
Forhold oppdaget under overtakelsen
Forhold oppdaget senere
Reklamasjon i alle ledd
Hvordan håndtere tvistene
Kursmateriell: Det blir utdelt kursmateriale som en PDF fil.
Kurs i Bustadoppføringslova og Håndverkertjeneste-loven
Målet med kursene er å forklare alle grunnleggende regler du må kunne for å gjennomføre en forbrukerentreprise på en enkel, god og trygg måte for begge parter. Vi legger vekt på å forenkle det som kan oppfattes som komplisert og forklare hvordan du kan bygge opp en god avtale / kontrakt som minimerer sannsynligheten for tvister.
Vi tar selvsagt utgangspunkt i reglene i Bustadoppføringslova og Håndverkertjenesteloven, og legger til reglene som er tatt inn i byggblankettene til Norsk Standard, Byggeblankett 3425, 3426, 3527 etc, samt 3501 og 3502.
Kurset er spesielt tilpasset de som stadig inngår avtaler om bygging av ny bolig eller hytte, eller utfører vedlikeholdsarbeider og tilbygg til slike bygg.
Temaer som dekkes på kurset
Generell innledning
Sondringen leveransebeskrivelsen, prosjektering og utførelse
Utførelsesentreprise eller totalentreprise
Entreprenørens omsorgsforpliktelse
Forbrukerens leveringsforpliktelse
Det fysiske arbeidsunderlaget
Betaling
Annen medvirkning
Entreprenørens leveringsforpliktelse
Entreprenørens eventuelle prosjektering
Entreprenørens utføring
Annen medvirkning
Gjennomføring av prosjektet, arbeidene mm
Forsikring og garanti
Møter
Lojalitet og samarbeid
Helse, miljø og sikkerhet
Endringer og varslingsreglene
Forbrukerens endringskompetanse
Entreprenørens plikt til å utføre endringer
Varslingsreglene
Vederlagsjusteringen
Vederlag og betaling
Avtalt fast pris, fakturering a-konto
Innestående
Sluttfaktura
Endringer og tillegg
Overtakelse
Forberedelsene til overtakelse
Overtakelsesforretningen
Reklamasjon og mangler
Forhold oppdaget under overtakelsen
Forhold oppdaget senere
Reklamasjon
Hvordan håndtere tvistene
Kursmateriell: Det blir utdelt kursmateriale som en PDF fil.
Kontakt oss for kurs
Her kan du lese våre artikler
Vi legger stadig ut nye artikler om ulike temaer. Dersom du ikke med en gang ser det du leter etter , anbefaler vi at du bruke søkefunksjonen. Det gir erfaringsmessig raskt svar. Finner du ikke svarene du leter etter, kan du ta kontakt med oss. Kontakt
Avslutning av håndverkertjenester
1 Avslutning av arbeidene, overlevering, oppgjør og garantier 1.1 Overtakelsesforretning Hvtjl. har ikke bestemmelser om overtakelsesforretning slik vi kjenner det fra systemene innen Norsk Standard
Avtaleperioden
1 Avtaleperioden – kontraktsadministrasjon 1.1 Oppfølging av forpliktelser i avtalen Alt for ofte ser vi at avtaler blir lagt i skuffen og glemt i avtaleperioden.
Planlegging av håndverkertjenester
1 Før avtale inngås – forarbeidet 1.1 Selve avtaleinngåelsen En avtale eller kontrakt skal på en klar og uttømmende måte beskrive de rettigheter og plikter
Forsinkelse hos forbrukeren
Entreprenørens rettigheter når forbruker er forsinket Vi har i en annen artikkel kommentert forbrukerens rett til å holde tilbake hele eller deler av betalingen når
Forbrukerens avbestilling
Forbrukerens rett til å avbestille hele eller deler av oppdraget Det er et grunnleggende prinsipp i entreprisekontrakter at oppdragsgiver har adgang til å avbestille tjenesten
Forbrukerens ytelse, pris og annen medvirkning
Hvor mye skal forbrukeren betale Noe av det viktigste partene må huske å avtale er prisen. Likevel er det påfallende mange som unnlater å avtale
Håndverkerens erstatningsansvar
Forbrukerens krav ved håndverkerens forsinkelse og mangler Leverer håndverker en forsinket eller mangelfull ytelse, får forbrukeren rett til å rette ulike krav mot entreprenøren. Men
Forbrukerens krav som følge av mangler
Tilbakehold, retting, prisavslag, heving og erstatning Leverer håndverker en mangelfull tjeneste kan forbrukeren fremme ulike krav mot håndverkeren, forutsatt rettidig reklamasjon. Håndverkertjenesteloven §§ 21, 22,
Reklamasjon og foreldelse
Håndverkertjenesteloven § 22 En forutsetning for at forbruker skal kunne kreve noe av håndverkeren på grunn av en forsinkelse eller mangel, er at forbruker sender